m4t3s0cu1n4? 1rESO prepara el nadal.


Foto de @m4r14_je5u5
 En un norrés arribarà Nadal i totes les famílies tenen alguna recepta especial per a celebrar aquesta festa. 
 En la meua família sempre s'han fet pastissets de moniato i de cabell d'àngel. Les setmanes prèvies a Nadal recorde que les dones de la família volien fer els pastissets exactament com els que feia l'abuelita Adelaida. Mai recordaven com ho havien fet anteriorment i sorgien diferents versions cada any, però sempre, sempre requetebones. Ara ma mare també els fa, la meua germana, la meua xiqueta i jo haurem de començar a col·laborar per evitar que es perda aquesta tradició familiar.  


Encara que no ho parega la cuina és una font inesgotable de problemes matemàtics en què es poden aprendre i usar informalment, mesures, estimació de quantitats, nombres decimals i fraccions, geometria, proporcionalitat,...ja sabem,#matesatotarreu ,les matemàtiques es fan presents en totes les receptes, siguen nadalenques o no.

En 1r ESO estem treballant la divisibilitat i continuarem amb les fraccions i els decimals. No hi ha res més saborós que les fraccions culinàries i poder dividir el resultat entre aquells que tant estimem. Així que per un costat m'agradaria que des de ja comencen a valorar l'herència familiar recuperant receptes tradicionals i, per l'altre, que pugam treballar les matemàtiques d'una forma més tangible, menys abstracta.

Treballem tot d'açò amb aquesta activitat molt molt molt semblant a la que ja vaig fer en 2012 
(pots vore els dolços resultats ací )

Foto de @m4r14_je5u5

ACTIVITAT 1: UNITATS D'ÚS FREQÜENT. 

Comencem llegint receptes. 
A) Si consultes la recepta de magdalenes del següent enllaç 
http://www.webcastellon.org/coc/receptes/60.htm
trobaràs els següents ingredients per a tres dotzenes de magdalenes mitjanes aproximadament:
- 8 ous
- 1 lliura de sucre

- 1 lliura de farina

- 2 tasses d'olí

- Una mica de llima radllada

- Un poc de bicarbonat


Si no volem fer més que una dotzena, quines quantitats necessitariem? Escriu el resultat en forma de fracció.

Observa les unitats de mesura: lliura, una mica, un poc i tassa. 

Quantes unitats coneixes? Llig receptes de cuina de blogs, llibres, revistes, diaris, etc. i fes una llista amb totes les unitats de mesura que figuren en elles. També pots preguntar als teus familiars i amics als que els agrade cuinar.  
Ací et deixe algunes receptes que m'han agradat:Receptes

Després de vore les diferents unitats que han aparegut en les receptes, classifiques-les en  convencionals i no convencionals.

CONVENCIONALS
NO CONVENCIONALS







B) Amb les unitats que has trobat, què sol mesurar-se amb cada una d'elles? Indica-ho en la teua llista. Pot ajudar-te fer una taula com aquesta:

UNITAT UTILITZADA
QUÈ MESURES AMB ELLA?







C) Si has de mesurar una certa quantitat de sal fina...
  • Quines unitats usaries? De què depén l'ús de les mateixes? 
  • Aproximadament, a quants grams equival una mica de sal fina?, i una culleradeta de té?, i un grapat?, i una tassa? 
Fes una estimació per a cada cas. Quines dificultats trobes? Com les solucionaries? 
(Mica i grapat poden ser mesures molt subjectives, cal tractar d'establir condicions respecte d'això?) 

D) Parla amb ta mare, pare, iaia, tía,... algú que cuine habitualment i esbrina en quines ocasions estima les quantitats a usar, quan les mesura amb algun instrument (balança, gerra mesuradora, got graduat) i, si no té aquests instruments, què estratàgies usa per a saber quina quantitat té d'un ingredient determinat. Explica'ls. 

ACTIVITAT 2: COMPARANT RECEPTES 

Has de llegir i comparar cada parell de receptes (1a i 1b) i (2a i 2b) basant-se en els seus ingredients, ja que la seua preparació és exactament igual per a ambdós. Si s'obté el mateix resultat, quines equivalències poden establir-se entre els seus ingredients?


1a) Mousse de xocolate (Extret de Blanca Cotta. Cuina Bàsica. Cuad. 10.Pág. 221) 


  • Xocolate: 6 barretes 
  • Crema de llet: 6 cullerades plenes. 
  • Sucre: 6 cullerades plenes. 
  • Rovells: 6 
  • Clares: 6
1b) Clarina de xocolate 
(Extret de Petrona Gandulfo. El Llibre
 de Senyora Petrona. 61ºEd.) 


  • 6 rovells 
  • 200 g de sucre 
  • 4 barretes de xocolate 
  • 400 g de crema de llet 
  • 6 clares
2a) Scones (Panellets)
(Extraído de D. Saegel: Los chicos hacemos masitas y galletas para todos. Ed. Albatros)
  • 2 tasses de farina. 
  • 100g de sagí. 
  • 1 ou. 
  • 2 cullerades de sucre 
  • 1/2 tassa de llet tallada amb un dollet de llima. 
  • Un ou per a pintar
2b) Scones
(Folleto de La Anónima)
  • 1/2 tassa de llet 
  • 1/2 tassa d'oli. 
  • 1/2 tassa de sucre. 
  • 1 ou. 
  • 300g de farina. 
  • Una mica de sal 
  • Un ou per a pintar


Basant-se en aquestes receptes, completar les proposicions següents: 
* Una tassa de sucre a l'arran equival a...... cullerades plenes. 
* 100 g de crema equivalen a.... cullerades de crema. 
*Una cullerada plena de sucre equival a.... grams. 
*100g de sagí fosa equivalen a.... tassa d'oli.


ACTIVITAT 3: COMPARANT UNITATS.

 

Foto de @m4r14_j35u5

Hem vist que segons on lliges una recepta, les unitats de mesura són distintes. Una es pot tornar boja calculant cada vegada les equivalències. Ací et mostre algunes fotografies trobades en diferents blogs on es veuen utensilis de mesura per a cuinar: tasses, gots, culleres,... i les equivalències a altres mesures.





EXPERIMENTA: 
- Podries trobar altres equivalències entre cullerades soperes, tasses, grams i mil·lilitres, usant llet, farina, aigua, arròs, etc.? 

- Pesa el contingut d'una tassa plena d'arròs i el contingut de la mateixa tassa, però plena de sucre. 
Fotografía de Pepacooks
Fes el mateix variant el contingut de la tassa (però sempre usant la mateixa)
Què pots dir respecte d'això? Podries explicar-ho?
Ara has de confeccionar una llista amb les mesures dels gots, tasses i culleres que uses habitualment en la teua llar a l'omplir-los d'arròs i sucre. Trobes diferències amb les què apareixen en les fotografies? Per què creus que passa açò?



ACTIVITAT 4: ENREGISTRAR LA RECEPTA NADALENCA FAMILIAR.


Ara ja sabem llegir receptes i trobar equivalències de mesura, estem preparats per a posar en pràctica qualsevol recepta.
Aquesta 4a activitat es tracta de fer una recepta nadalenca amb l'ajuda de la vostra família com si fores un cuiner de la televisió, com Arguiñano o Samantha de España
La vostra família pot participar directament en el vídeo o ajudant-vos a gravar amb el mòbil.




En el vídeo:
  1. Primer t'hauràs de presentar. 
  2. Donar el nom de la recepta que faràs.
  3. Donar la llista d'ingredients. 
  4. Llista d'utensilis.
  5. Temps de preparació.
  6. Cuinar indicant els pasos.

Les receptes hauran de ser preferentment familiars i nadalenques o, si no és possible, de qualsevol altra cosa que penseu que pot agradar a tots. 
La idea és aprendre receptes i gaudir de les tradicions i les matemàtiques. 


PRESENTACIÓ DEL TREBALL.

Es treballarà de forma individual o en grups de 2 o 3. Si sou dos o tres haureu de gravar només una recepta , però portar escrita una de cada família.

1.- S'ha de realitzar i presentar un vídeo davant de la classe.(Si no pots fer un vídeo, pots fer una presentació amb fotos i ens ho contes en persona)

2.- Entregar un informe escrit:
  • Activitats 1, 2 i 3
  • La recepta familiar (Amb ingredients, utensilis, temps i instruccions)
  • Valoració de l'activitat (Si t'ha agradat la proposta, si el treball en grup ha sigut com havia de ser,...)
3.- Portar a classe la recepta el dia assenyalat serà el més divertit. 

 Amb totes les receptes que portareu treballarem fraccions i decimals. Compararem quantitats, les escriurem en forma de fracció, les calcularem per al doble de persones o per a la meitat, repartirem entre els que som, etc.






Comentaris

Entrades populars